Michael in Suriname!

Unieke bewegende beelden van mijn opa uit 1936!

Alexander Arthur Monkau in een fragment uit "De ballade van den hoogen hoed" uit 1936.

Artistieke film van Max de Haas met suggestieve beelden over de wederwaardigheden van een hoge hoed.
Een hoge hoed, dobbert verloren op de Amstel. Ditzelfde hoofddeksel behoort bij de over oorlog of vrede beslissende diplomaten, bij de bruidegom tijdens een huwelijksplechtigheid en bij een begrafenis, als dragers en mannelijke familieleden een hoge hoed dragen.

Uiteindelijk wordt de hoed eigendom van een blues-straatmuzikant, dient als voetbal voor op straat spelende jongens en belandt tenslotte via een gracht weer bij de hengelaar, waardoor de cirkel gesloten wordt.

Reacties

Reacties

Suzan

Geweldig, al 40 jaar over deze film gehoord, maar nooit gezien.

herman hennink monkau

Michiel,

Zeer bizonder! Bedankt.

Tan bun,

herman

Dora kogelman

Herman ik ben je nicht ken je me nog..

Tonia Schol. Van Buiten

Mijn opa Dijkstra was in deze film.
Heb er all jaren naar gezocht.
Is er een copy van the hele film? Ik zag maar drie minuten. Niet genoeg.

Michael Monkau

Beste Tonia, volgens mij is de film ergens op YouTube te vinden, anders bij het filmmuseum.
Groeten,
Michael

Tonia Schol. Van Buiten

Bedankt Michael.
Mijn broer is een journalist en heeft ook gezocht.
Wij woonden in Amsterdam maar zijn al meer dan 60 jaar in Canada.
Mijn broer Rob Dijkstra gaat meer naar Nederland dan ik en wil naar het film institute bij het Vondelpark zegt hij. We hopen dat we wat vinden. Nog bedankt. Tonia Sorry, mijn Nederlands is niet zo goed meer.

TRUUS Wildenberg-Schrik

Hallo, Michael
Deze film is al jaren in mijn bezit. Althans een copie.
Want de visser aan de rand van de gracht is ..ja ja...mijn Opa.
Opa Schrik was in het dagelijks leven een klerk. Hij werd in die tijd benaderd door Max en heeft 3 dagen gefigureerd. Hij ontving 15 gulden hiervoor.
Leuk om jou hier aan te treffen en te lezen.
Hartelijke groet.
Truus Wildenberg-Schrik
Email. ..ettru63@gmail.com.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!