Michael in Suriname!

De Monkau's van de plantage Leasowes

1854 - A. Dessé De plantages Leasowes en Clyde waren in handen van A. Dessé. De eigenaar administreerde de plantages zelf. Directeur op de plantage was A. Ricketts. De slavenmacht bestond uit 322 mensen, en voorts werkten er 4 vrij arbeiders op de plantage. Anthony Dessé was — net als zijn voorganger Cameron — een grote plantage-eigenaar. Hij was in 1854 eigenaar van een drie katoenplantages in Coronie en Nickerie: Leasowes & Clyde (stoom, 322 slaven), Good Intent (141 slaven), en Inverness (56 slaven). In 1856 en 1857 kocht hij de katoenplantage Sarah (stoom, 300 slaven), en de suikerplantage Paradise (stoom, lopende banden, 296 slaven), en tenslotte werd in 1864 in Saramacca de grote plantage Catharina Sophia aangekocht (stoom, 600 slaven). (v. Stipriaan, bronnen 1.4) Tata Colin Op de Plantage Leasowes was er een slaaf die Tata Colin heette. Hij zou op een zekere dag een aantal slaven van de plantage bevrijden maar werd verraden en opgepakt. Hij werd toen tot de strop veroordeeld en naar Paramaribo vervoerd. Het vonnis zou in Coronie voltrokken worden maar voor zijn vertrek stierf of eerder gezegd bezweek hij aan de martelingen. De Tata Colin school is naar hem genoemd ; op het marktplein te Totness is er ter zijner ere een standbeeld opgericht.

Reacties

Reacties

berg

weet je toevallig meer over a Dessé?

iwan verwey

Mijn overgrootmoeder is Adolfina Monkau een lid van susannah monkau's bere en kind van Angus/August Monkau..mijn vader is William August Verwey(aangetrouwde naam) kleinkind van Adolfina

Michael Monkau

Goh wat interessant! Heb je Facebook? Dan kunnen we in contact met elkaar komen! Michael.

Ed

Vlak voor de afsch. sl. was Theodorus van Sachten directeur van Leasowes. Hij heeft de papieren ingevuld/opgesteld voor plantageeigenaar Dessé m.b.t. de op 1/7/1863 vrij te laten personen. Overleden net voor de emancipatie in maart 1863. Deze van Sachten heeft als zijnde “eigenaar” mijn voorouder al in 1849 vrijgelaten. Wie weet meer over hem??

Jansje v.d Meulen

Wie zijn de nazaten van deze schurk A. Dessé, schandelijk dat plantagehouders werden uitbetaald door de Nederlandse overheid, heb begrepen dat de toen aanwezige leden van de regering hier in Nederland veel famieleden hadden onder de plantage houders en dit zo geregeld hebben. Zelf vind ik dat de nazaten van deze slaven recht hebben op een vergoeding, en natuurlijk een excuus. Schandelijk dat de Rutte ook zo twijfelt om dit te doen. Valt me op dat het Koningshuis ook nooit een bezoek heeft gebracht bij de herdenking op 1-7, maar Willem Alexander loopt wel door de schilderswijk te zeulen.

Michael Monkau

Beste Jansje,
Je hebt helemaal gelijk! Onze koning hoort bij deze herdenkingen aanwezig te zijn. Het lijkt me een belangrijker gelegenheid dan voetbal!

Erick Filemon

Mijn vaders vader kwam uit Nickerie en zijn moeder uit Coronie. Mijn moeder, familie Hiwat, met voorouders uit de regio Para en Abrabroki, in de stad.
Valt daar iet over te traceren ?

Michael Monkau

Beste Erick,
Ik heb helaas geen idee, je zult het zelf moeten googelen vrees ik. Succes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!